» منظور از دعاوی کیفری چیست+ وکیل کیفری چه نقشی در حل دعوای کیفری دارد؟

منظور از دعاوی کیفری چیست+ وکیل کیفری چه نقشی در حل دعوای کیفری دارد؟

دعاوی کیفری و مراحل رسیدگی به آن چگونه است؟

شکایت کیفری به درخواست فرد خسارت دیده مطرح می شود تا قانون فردی را که مرتکب فعلی شده مجازات کند پس می توان گفت که دعاوی کیفری در مورد افعالی مطرح می شود که موضوع آن مرتبط با انجام جرمی است. بهترین وکیل کیفری در تهران در دعاوی کیفری منشا ایجاد حق از جرم و جنایت سرچشمه می گیرد در صورتی که دعاوی خانواده و حقوقی در اثر امور اسناد، قراردادها، طلاق و … ایجاد می شود.

موضوع بعدی حکم دعاوی کیفری است که به گفته بهترین وکلای دادگستری در تهران  محدود به جبران خسارت مالی، شلاق، جزای نقدی، حبس و … است که البته به نظر قاضی هم بستگی دارد. مثلا اگر فردی کلاهبرداری کرده، علاوه بر حبس باید جزای نقدی هم بپردازد، تمام اموال و دارایی مال باخته باید به او بازگردانده شود.

طرح شکایت: اولین مرحله در دعاوی کیفری طرح شکایت کیفری است که برای انجام آن خود شخص و یا وکیل او باید اقدام به ثبت شکوائیه کیفری کند تا در مراحل بعدی این شکایت به دادسرا و شعبه مربوطه ارجاع شود.

رسیدگی به شکایت در دادسرا: در دادسرا قاضی، بازپرس یا دادیار، اقدام به بررسی موضوع و تحقیق در مورد آن می کنند و در صورت احراز ارتکاب جرم، با صدور قرار مجرمیت، پرونده مربوطه را به دادستان ارسال می کنند تا اظهار نظر او را دریافت کنند. در این صورت اگر دادستان با قرار مجرمیت موافق بود، پرونده را به دادگاه کیفری صالح ارسال می کند.

رسیدگی در دادگاه کیفری: در دادگاه کیفری صالح به طرفیت دعوا ابلاغیه ای فرستاده می شود تا در دادگاه حضور داشته باشند و اظهارات وارده را بشنوند و دفاعیات خود را ارائه دهند تا در نهایت قاضی رای نهایی را صادر کند.

اجرای رای قاضی: اگر قاضی رای محکومیت کیفری را صادر نمود باید بعد از صدور رای قطعی، پرونده برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرا ارسال گردد تا تحت نظارت قاضی اجرا شود.

انواع دادگاه کیفری در تهران

برخلاف امور و دعاوی حقوق، دعاوی کیفری انواع و اقسام مختلفی دارند و با توجه به نوع و شخصیت مجرم به دادگاه ها ارسال می شوند. انواع دادگاه های کیفری شامل دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری دو، انقلاب، نظامی، روحانیت، اطفال و نوجوانان می باشد.

دادگاه کیفری یک: در این دادگاه ها به جرایمی که مجازات آن ها اعدام، حبس ابد، حبس تعزیری بیشتر از 10 سال، جرائم سیاسی و مطبوعاتی و جرایمی که باید دیه بیش از نصف دیه کامل به شاکی پرداخت گردد، رسیدگی می شود.

دادگاه کیفری دو: این دادگاه به دادگاه عمومی هم مشهور است. اگر عمل مجرمانه ای صورت گرفت که شامل هیچ کدام از دادگاه های دیگر نبود، آن را برای رسیدی به دادگاه کیفری دو ارجاع می کنند مانند جرایم توهین، شرب خمر، تخلفات رانندگی و … .

دادگاه انقلاب: رسیدگی به جرائم در دادگاه انقلاب بر اساس نوع جرم است بنابراین طبق ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری جرایمی همچون محاربه و افساد فی الارض، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران، بغی، اقدام مسلحانه یا احراق، اتلاف و مقابله با نظام، توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر، قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم مواد مخدر و روان گردان ها در دادگاه انقلاب بررسی می شوند.

دادگاه های نظامی و روحانیت: رسیدگی به جرایم در این دادگاه ها با توجه به شخصیت مجرم است. اگر ارتکاب جرم در زمان انجام وظیفه باشد در هر یک از این دو دادگاه قابل طرح و رسیدگی است.

دادگاه اطفال و نوجوانان: اگر کسی که مرتکب جرمی شده سن کمتر از 18 سال داشته باشد، پرونده او برای رسیدگی به دادگاه اطفال و نوجوانان ارجاع می شود.

ضرورت وجود وکیل در دعاوی کیفری

سپردن وکالت پرونده به وکیل کیفری خوب در قم باعث می شود تا بهترین دفاع و نتیجه ممکن را به دست آوریم. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که طرح شکایت و زمان آن و همچنین نوع شکایت، سرنوشت ساز است. از طرفی برای هر دعوایی فقط یک بار می توان طرح شکایت انجام داد و طرح دوباره آن امکان پذیر نخواهد بود.

حساسیت دعاوی کیفری بالا است، بنابراین باید تصمیمات درستی برای آن گرفته شود. فردی که خود درگیر این موضوع باشد به دلیل بالا بودن میزان تنش ها نمی تواند راه های درستی را تشخیص دهد، همچنین اطلاعات درست و کاملی از قوانین کیفری ندارد، وکیل کیفری قوانین را با زبانی ساده به موکل خود شرح می دهد.

در دعاوی کیفری، حقوقی برای هر یک از طرفین مشخص شده است که افراد عادی اطلاعاتی در مورد آن ندارند، به همین جهت افرادی که در قم با مشکلات کیفری مواجه می شوند نیاز است که با وکیل کیفری مشورت کنند و راهنمایی های لازم را از او دریافت نمایند. وکلای کیفری اطلاعات و تجاربی دارند که بسیار راه گشا است.

کلام آخر

از شما همراهان گرامی که تا پایان مقاله برترین وکیل ما را همراهی کرده اید سپاسگزارم. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در مورد بهترین وکیل کیفری در تهران در اختیارتان قرار بدهیم. دعاوی کیفری از حساسیت های بالایی برخوردار است. به همین علت پیشنهاد می شود که برای موفقعیت در دادگاه ها با وکیل کیفری خوب مشورت داشته باشید. سایت برترین وکیل بزرگترین و بهترین سایت حقوقی در ایران می باشد

فرم ارسال نظر